Folk
Publisert 22. juni 21
Av: Børge Sildnes

Fra Århus til Alta: Linda Nielsen i NAF

For tjue år siden flyttet den nyutdannede danske arkitekten Linda Nielsen til Nord-Norge – og ble værende.

Publisert 22.06.2021
Av: Børge Sildnes
Ninda Nielsen, leder i Nord-Norges arkitektforening Foto: Irene Olufsen

- Det var der det var jobb å få. Men jeg har ikke angret, her er det så mye som skjer, sier Lise Nielsen.

Det første den nyansatte kommunearkitekten gjorde da hun byttet ut studenttilværelsen i Århus med jobbhverdag i Alta, var å melde seg inn i Norske arkitekters landsforbund. – Det gjorde jeg av prinsipp. Vi er litt sterkere når vi er mange.

De siste fem årene har Linda vært med i styret i Nord-Norges arkitektforening, og nå har hun vært lokalforeningsleder i tre år. Foreningen har i underkant av hundre medlemmer, men de geografiske avstandene er store.

- Hvis vi skal si at det har kommet noe bra ut av pandemien, så er det at digitale løsninger har gjort det lettere for oss å samles. Vi er veldig spredt, men med litt større tetthet av medlemmer i Tromsø og Bodø. Teams og andre hjelpemidler har fjernet noen begrensninger for oss, sier Linda.

I 2021 har de så langt hatt to digitale forelesninger om boligutvikling og bokvalitet i Nord-Norge. Årsmøtet også ble arrangert på skjerm.

- Vi pleier å ha én storsamling i året, der vi får litt faglig input og en sosial bit. Vi har en plan for dette i år også og håper det lar seg gjennomføre.

Én sak lokalforeningen har planer om å engasjere seg mer i fremover er offentlige anskaffelser: - Det er foreløpig mest på tegnebordet, men vi ser at det gjerne blir stilt for strenge krav, for få krav eller ingen krav. Dette ønsker vi å få gjort noe med.

I dag er Linda ansatt i Verte landskap og arkitektur. Der jobber hun med alt fra påbygg til eneboliger til forretningsbygg på flere tusen kvadratmeter.

- Det er det som er fint med å være arkitekt i et kontor på et mindre sted. Arbeidsoppgavene blir veldig varierte, fra bolig til næring. Noe annet som er bra her: Det er mange byggmestere i Alta, og både vi og dem liker å samarbeide lokalt.

På kontoret er det folk fra mange nasjonaliteter, selv om de kun er 14 ansatte.
- Når vi lyser ut stillinger, får vi nesten ikke søkere fra Norge. Det virker som de kvier seg mer for å flytte på seg. Så her har vi medarbeidere fra Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Slovakia og Canada. Mange har ikke familie her, så derfor prøver vi stort sett å være på kontoret nå, selv om det er pandemi. Vi har god avstand og mye håndsprit, sier lederen i Nord-Norges arkitektforening.