Priser og stipender
Publisert 26. april 23

Houens fonds diplom skal deles ut igjen

Arkitektforbundet får prosjektlederansvaret på oppdrag fra Nasjonalmuseet. Den gjeve arkitekturprisen deles ut for første gang siden 2019.

Publisert 26.04.2023
Bilde av juryen. Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet
Juryen (fra venstre): Jo Kjetil Nielsen, Kristin Jarmund (juryleder), Sunniva Skålnes og Joakim Skajaa. Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet

Houens fonds diplom for god arkitektur er Norges eldste arkitekturpris og blant landets viktigste utmerkelser innen arkitekturfaget. Nasjonalmuseet forvalter diplomet på oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

Nytt av året er at Norske arkitekters landsforbund igjen har prosjektlederansvaret for utdelingen.

– Dette er den mest prestisjefylte arkitektutmerkelsen i Norge, sier prosjektleder og arkitekt MNAL Gisle Nataas i Arkitektforbundet.

Årets jury ledes av arkitekt Kristin Jarmund, og består ellers av Sunniva Skålnes, avdelingsdirektør i avdeling for kulturminner, areal og miljø på Sametinget, Jo Kjetil Nielsen fra JK. arkitekter på Stord, og Joakim Skajaa, arkitekt og kurator ved Nasjonalmuseet.

- På vegne av juryen kan jeg si at vi har et vell av prosjekter av meget høy arkitektonisk kvalitet til vurdering, som det både er en glede og ære å arbeide med, sier juryleder Kristin Jarmund.

Prisen skal deles ut av kultur- og likestillingsministeren 20. september 2023.

Gisle Nataas Foto: Cesc Sales