16. mars 2023

Forelesning: Sophie Delhay (FR)

18:00-
Oslo arkitektforening

Velkommen til forelesning med arkitekten Sophie Delhay fra kontoret Sophie Delhay Architecte

Sophie Delhay Architecte er et prisvinnende arkitektkontor fra Paris etablert i 2010 av den franske arkitekten Sophie Delhay. Hennes praksis fokuserer på bolig, og eksperimenterer med hvordan de trange rammene i sosiale boligprosjekter kan settes sammen og knas for å oppnå bygg med overbevisende og radikale sosiale, formale og romlige kvaliteter. Sosialt ansvar oversettes i konsepter som bygger rundt brukerne, der arkitektur og landskap er tenkt som infrastruktur for å “bo sammen”. Tilsynelatende krysses to ulike franske intellektuelle tradisjoner i Delhay sitt arbeid, på den ene siden den kartesiske med sin tetris-impuls, og på den andre et sterkt engasjement for opphøyde sosiale idealer. Resultatet er at bygg og bolig betraktes som en samling av rom i ulike skalaer hvor sosiale forhold finner sted og skaper nye økosystemer.

Sophie Delhay (1974) Studerte arkitektur ved ENSAP-Lille i Frankrike. Siden 2012 har hun ved siden av praksis undervist designstudio om boligarkitektur, tidligere ved ENSA-Nantes,ENSA-Versailles og nå ved EPFL - Lausanne. I 2019 vant kontoret den franske arkitekturprisen “Equerre d'argent” i kategorien bolig og i 2022 ble to av hennes prosjekter nominert i Mies van der Rohe award.

Baren åpner kl. 17.30, og vi fyrer nede i peisstuen etter forelesningen.

Forelesningsrekken til Oslo Arkitektforening vil våren 2023 være knyttet opp mot temaet Kravstor Arkitektur.

Forelesningene er åpne for alle. Gratis inngang for OAFs medlemmer og studenter.

80 kr for ikke-medlemmer.

Foto: Bertrand Verney

Finn din pris
Vi har ulike priskategorier. Trykk på Meld meg på for å finne din pris.