Folk
Publisert 26. mai 21
Av: Børge Sildnes

Kärlek och arkitektur: Johan A. Jordtveit i Vestfold arkitektforening

Lederen i Vestfold arkitektforening gjorde tønsbergenser av seg da boligklemma strammet grepet.

Publisert 26.05.2021
Av: Børge Sildnes
Bilde av Johan A. Jordtveit, leder i Vestfold arkitektforening. Foto: privat
Johan A. Jordtveit er leder i Vestfold arkitektforening. Foto: privat

- Det var kärleken, sier Johan A. Jordtveit.

Han er opprinnelig fra Skåne i Sverige og skal forklare hvorfor han havnet i Norge etter arkitektstudier i København. Han traff ei jente fra Seljord. Etter en periode i Oslo var det boligklemma som fikk de to til å tenke utenfor boksen, og de flyttet til Tønsberg. I 2016 fikk Johan jobb i KB arkitekter, et av de større kontorene i Norges eldste by. Der er de opp imot 30 ansatte.

- Kontoret har arkitekter, landskapsarkitekter og interiørarkitekter. Vi er et allround-kontor og jobber med et bredt spekter av prosjekter – tverrfaglig og med miljø som bakteppe, sier han.

Det riktige å gjøre

Nå er Johan lokalforeningsleder i Vestfold arkitektforening på fjerde året. Han meldte seg inn i NAL umiddelbart da han startet sin arkitektkarriere i Norge.

- Jeg tenkte at det var det riktige å gjøre, å få et faglig fellesskap og den beskyttede tittelen som MNAL er, forteller han.

Han er opptatt av at både lokalforening og NAL sentralt må være tett på i beslutninger om arkitektur. Som lokalforeningsleder er han invitert med i Handlingsplan for sentrum, en prosjektgruppe for byutvikling i Tønsberg sentrum med både private og offentlige deltakere.

- Lokalforeningsstyret så på dette som en mulighet til å påvirke byutviklingen og øke forståelsen for faget vårt, spesielt i det offentlige. Vi føler vi blir hørt i dialog med de andre aktørene og at det er bedre enn å kommentere fra sidelinjen, sier Johan.

Vellykket paneldebatt

Som for de andre lokalforeningene, har mange av aktivitetene til Vestfold arkitektforening blitt stoppet av nedstenging og smitteverntiltak. Den viktigste planlagte happeningen fikk de likevel gjennomført:

- I september hadde vi en paneldebatt, Hvordan skape den gode byen, etter initiativ fra NLA Vestfold og Citiplan. Representanter fra fagmiljø, kommune, næringsliv og politikere møtte opp på Stasjonen, det transformerte gamle rådhuset i Tønsberg, for å diskutere byutvikling. Om lag hundre publikummere var til stede, og debatten ble streamet i lokalavisa og på vår Facebook-side.

Johan synes engasjementet for byutvikling er stort i Tønsberg og at paneldebatten gav gode rammer for en givende diskusjon. NALs, NILs og NLAs posisjon lokalt og det tverrfaglige samarbeidet mellom foreningene er blitt ytterligere styrket, mener han.

- Dette må vi bygge videre på. Det er viktig at alt ikke bare stopper opp på grunn av pandemien. Da er det godt å se at folk tar imot våre digitale tilbud, så vi kan fortsette å tilby faglig utvikling. Vi har mistet det sosiale og gleder oss til neste torsdagspils, men vi kan fortsatt få til masse mens vi venter på at samfunnet åpner igjen, sier lokalforeningsleder Johan.

Intervjuet er publisert i Arkitektnytt nr. 5/2021.