Debatt

18.00-19.00
Oslo arkitektforening
Gratis

Byens Tak og Oslo arkitektforening inviterer til debatt om høyhus og kriminalitet onsdag 18. september på toppen av et av Oslos første høyhus.

Kan vi designe oss vekk fra lovbrudd?

Det er ikke hverdagskost at politiet kommer med innspill om arkitektur og boligutvikling. I fjor kom det imidlertid brev til byrådet om et OBOS- prosjektet på Søndre Nordstrand - og tilhørende avisoverskrifter: "Politiet mener blokk-utbygging kan gi økt kriminalitet", skrev Aftenposten. I brevet sier politiet at prosjektet «vil kunne forsterke kriminalitets-problemene» som finnes på Mortensrud. På Linderud er politiet kritiske til små leiligheter. Også andre steder i byen blir koblingen mellom arkitektur og kriminalitet gjort eksplisitt - f.eks av Knut Schreiner om Nylandsbrua på Grønland.

Å forbinde en viss arkitektur med avvikende adferd og kriminalitet er ikke nytt har man drevet med siden 60-tallet. I den famøse “Ammerudrapporten” (1970) sa man rett ut at de fysiske boforholdene var barnefiendtlige, fremmedgjørende og forårsaket analfabetisme – en sammenheng som siden har blitt avvist.

Er Oslopolitiet likevel inne på? Kan tette blokker og små leiligheter være forsterkende for kriminaliteten i den delte byen, og hva er i så fall løsningen? Og uansett åsted: kan vi tegne oss unna kriminalitet, og hvor ønskelig er egentlig det “trygge” alternativet?

Vi tar debatten på Byens Tak!

NB! Ny dato og tid 18. september kl. 18!

Deltakere:

Christina Rooth, politiinspektør, Oslo politidistrikt