Medlemsarrangement

15.00-18.00
Oslo arkitektforening
Gratis

I samarbeid med Anne Prydz Sæterdal inviterer OAF senior til samtalemøte 9. oktober kl. 15-18 i Hagestuen på Arkitektenes hus.

Lokalsamfunnsutvikling – ansvar og verktøy?

Anne Prydz Sæterdal mottok nylig HM Kongens fortjenestemedalje for sin innsats gjennom et langt yrkesliv. Anne ønsker å bruke denne anledningen til å invitere arkitekter og samfunnsplanleggere til en samtale om fremtidig utvikling av våre lokalsamfunn.

Hun tror dette blir et viktig arbeidsfelt fremover og at det trengs bredt tverrfaglig samarbeid for å mobilisere lokal grupper og organisasjoner. Kanskje bør det initieres samarbeid mellom kunstneriske, sosialfaglige og økonomiske krevter. Politiet må med. Ikke minst utdanningsinstitusjoner og forskere – og politikerne må ville det og forstå hvilken verdi dette kan ha. Hvordan skal arkitektene bidra?

Det blir korte innledninger, men først en åpen samtale om tre viktige spørsmål:

• Har arkitektene egne verktøy? Har de den erfaringen som trengs for å bidra konstruktivt i kompliserte, tverrfaglige arbeidsprosesser?
  • Er arkitektenes planprosesser fleksible nok, demokratiske nok, mobiliserende nok og integrerende nok for å videreutvikle lokalsamfunn?
  • Gir dagens arkitekturutdannelse trening i å utløse lokalt initiativ og krefter, og til å samarbeide med grupper og organisasjoner?

Innledere:
Arild Eriksen, Susan Brockett og Marianne Skjulhaug

Møteleder:
Bente Florelius

Det er begrenset antall plasser. Påmelding til ingerslien@gmail.com senst innen 7. oktober

Vel møtt!

Hilsen programgruppen i OAF senior