Forelesning
12. september 2024

(AVLYST) OHB + BAF - Hva skjer på Hegreneset?

Landmark
19.00-22.00
Bergen arkitektforening
Gratis

Arrangementet der utbygger presenterer planforslaget for Hegrenset må dessverre avlyses. Planforslaget har på grunn av forsinkelser ikke nådd frem til 2. gangs behandling.

I forbindelse med Open House Bergen 2024, som arrangeres helgen 14.-15. september - vil det i år under festivalhelgen LØRDAG 14. SEPTEMBER være omvisninger i Møllekvartalet og kornsiloen av Gunnar Wiederstrøm i Gjelsten Bolig. Samtidig vil også det kreative kontoret Nonspace som holder til i 1.etg i siloen - invitere inn fra 10.00-15.00 LØRDAG 14. SEPTEMBER.

I forkant av festivalen inviterer Open House Bergen + Bergen arkitektforening
12/9 kl.19.00 på Landmark, Gjelsten Bolig, Saaha og Smedsvig Landskapsarkitekter til samtale.

Hva skjer på Hegreneset?
560 leiligheter, 20.000 kvadratmeter med verneverdig bygningsmasse, 900 meter med sjøfrontpromenade, torg og plasser og tilrettelagte badeplasser og en stor park. Alt dette og mere til kommer på Hegreneset de kommende 10-15 årene.

Reguleringsplanen for Hegreneset er en av de største private reguleringsplanene i Bergen. Den er også blant de mest mangeslungne med sine krevende faglige utfordringer. 12. september kan du får vite mer om den 4 år lange planprosessen. Hva vil utbygger med Hegreneset, hva vil planen gi Bergen, hva har man fått til, hva har man ikke lykkes like godt med og hvordan har kommunen medvirket til det gode resultatet?

Utbygger stiller med Gunnar Wiederstrøm, planansvarlig gjennom hele planprosessen. Fra arkitektsiden møte Adnan Harambasic i Saaha. Han har ledet arbeidet med utformingen av bygningsmassen. Fra landskapsarkitektene møter Arne Smedsvig. Han har sammen med sine kolleger utformet de 25 daa store utearealene.

Det blir overraskende filmsnutter, flotte illustrasjoner og innblikk i en svært krevende planprosess.