19. oktober 2023

Debatt: NSW inviterer: Kvantitativ kvalitet - kan målbar forskning styrke arkitekturfaget?

18:00-
Oslo arkitektforening

Er det mulig å måle arkitektonisk kvalitet? Og er kvantifisering av arkitektoniske kvaliteter veien å gå for å sikre faglig mandat for utforming?

NSW Arkitektur inviterer til diskusjon i Hagestuen på Arkitektenes hus omkring de potensielle muligheter og konsekvenser ved å knytte kognitiv nevrovitenskap og arkitektur.

Det er mye interessant forskning fra disse feltene, og mens det har vært antydninger til at dette kan påvirke arkitekturfaget har det allikevel skjedd lite i det tverrfaglige skjæringspunktet. Hvor er forskningen nå? Er det anvendbart i arkitekturen, i så fall hvordan? Og hva er de mulige effektene? Kan arkitektonisk kvalitet i det hele tatt måles? Vil et ytterligere vitenskapelig underlag og kvantifisering styrke faget, eller er arkitekturens uhåndgripelige kapasiteter en kvalitet i seg selv som vi da setter oss i fare for å miste?

Vi har et panel bestående av innsiktsfulle representanter innen nevrovitenskap, miljøpsykologi og arkitektur:

Charlotte Boccara, PhD, gruppeleder i presisjonsmedisin, NCMM UiO, systemnevrovitenskap, søvn og kognitiv utvikling.

Rolf Gerstlauer, arkitekt, professor, instituttleder arkitektur AHO – miljøpsykologi og kreativitet i arkitekturforskning og -undervisning.

Anders Qvale Nyrud, professor i treteknologi NMBU – anvendelse og effekt av miljøpsykologiske studier i arkitektur.

Melissa Piatkowski, PhD-stipendiat, Senter for profesjonsforskning, OsloMet – bruk av evidens i arkitektur- og designfag.

Kai Reaver, arkitekt og forsker AHO, fagsjef NAL.

Moderator: Rasmus Steen Pettersen, arkitekt, assosiert partner NSW Arkitektur.

Som en åpen diskusjon, er publikum hjertelig velkommen til å aktivt delta!

Baren åpner 17:30, og er åpen etter debatten!

Illustrasjon: Rasmus Steen Pettersen/NSW Arkitektur med Midjourney

Finn din pris
Vi har ulike priskategorier. Trykk på Meld meg på for å finne din pris.