Fagdag

Hotell Union Øye, Norangdalen
00.00-00.00
Møre og Romsdal arkitektforening
Bygningsvern og ombruk – to sider av samme sak, men hvordan skal vi gjøre det? Møre og Romsdal arkitektforening og Møregruppen NIL inviterer til fagsamling for arkitekter, interiørarkitekter, byggeiere og andre interesserte fra hele landet.

På samlingen skal vi få ny kunnskap, dele erfaringer og diskutere aktuelle problemstillinger innen temaene bevaring, utvikling og ombruk av kulturhistoriske bygg.

I Norge har vi mange flotte og bevaringsverdige trebygninger som er fullt brukbare på tross av høy alder. Slike bygg kan være en viktig ressurs både for lokalsamfunnet og for destinasjonsutvikling. Bevaring og ombruk av bygg og bygningsmiljøer er også viktige bidrag for å redusere klimagassutslipp.

Ofte er det behov for ulike tiltak, som kan spenne fra enkle istandsettelser og rehabilitering til omfattende restaureringer og rekonstruksjoner, med ulike tilnærmingsmåter. For å lykkes er både et bredt kunnskapsgrunnlag og tverrfaglig samarbeid avgjørende.

Aktuelle temaer som tas opp på samlingen:

• Hvordan vi kan bevare arkitektoniske og kulturhistoriske særpreg i bygninger med ulik vernestatus?
  • Hvordan kan vi tilpasse og utvikle byggene til ny bruk ved rehabilitering, ombygginger og tilbygg?
  • Hva er avgjørende for å ta gode valg i arkitektrollen for både eksteriør og interiør?
  • Hvilke gode eksempler og verktøy finnes?
  • Case: Hotell Union Øye er nylig blitt utvidet med flere tilbygg. Det blir befaring på hotellet og samlingen gir en spesiell mulighet til å diskutere teori og praksis og studere løsninger som er utført.

Program
Programmet starter torsdag 31. oktober kl 11 med servering av kaffe og svele. Det faglige programmet starter kl 11:30. Dag 2 avsluttes etter lunsj fredag 31. november, med mulighet for en liten befaring i etterkant. Det er mulig å delta påfagsamlingen med eller uten overnatting.

Dag 1 / 31. oktober
11:00
Registrering, kaffe & svele

11:30
Velkommen og introduksjon
Gitte Langlo, leder Møre og Romsdal arkitektforening
 og Perann Sylvia Stokke, fagrådgiver Norske arkitekters landsforbund

Hotell Union Øye – varig verdighet i 130 år
11:45
Om hotellets historie og den siste utbyggingen
Mariann Øye, hotellsjef Hotell Union Øye

12:00
Utvikling av hotellet i vår tid – om plan- og prosjekteringsprosessen
 samt løsninger
Anna Slungaard Berg, arkitekt MNAL og Robert Lorange, arkitekt MNAL, Enerhaugen arkitektkontor

12:40
Kort pause

12:50
Et tilbakeblikk på kulturvernbyråkratens dilemmaer og valg

Helge Aasen Aarset, arkitekt MNAL med egen praksis, har tidligere jobbet hos fylkeskonservatoren i Møre og Romsdal

13:10 Lunsj

14:00
Brannrådgivers erfaring med ombygging i eldre bygg
Foredragsholder kommer

14:15
Vi ser og samtaler:
Befaring på hotellet i grupper

14:50
Spørsmål og samtale om bygningsvern og utvikling av kulturhistoriske bygg i dagens kontekst

Med foredragsholdere og deltakere

15:20 Kaffe

Materialkvalitet og bygningselementer

15:40
Å jobbe med historiske stilarter
Korleis kjenne igjen jugendstil og sveitserjugend? Kva slags utfordringar kan ein møte på i slike bygninger og korleis går fram for å ta vare på dei?
Signe Elvik Svoren, arkitekt MNAL og konservator for Jugendarkitektur, Jugendstilsenteret og KUBE

16:00
Håndverkerens erfaringer og utfordringer

Maria Stornes, daglig leder i trevarebedrifta Dør- og Vindusvern – Restaurering, snekkeri, rådgjeving

16:20
Tapeter i Norge - en historisk vandring
Victoria Brand Munthe-Kaas, bygningsantikvar, Historiske hus

17:00
Benstrekk

17:10
Leverandørpresentasjon, utstilling og mingling

18:00
Egentid

19:00
Felles middag i spisesalen

Dag 2 / Fredag 1. november

08:00   Frokost serveres fram til kl 09:00

09:00
Venezia-charteret 40 år og kulturmiljøer som ressurs
Linda Veiby, avdelingsdirektør, samfunnsavdelingen, Riksantikvaren

09:40
Erfaringer fra lang tids virke som arkitekt innenfor kulturmiljøfeltet

Robert Lorange, arkitekt MNAL, Enerhaugen arkitektkontor

10:00
”Preg av vår tid” og videreføring av verneverdier: finnes det en fasit?
Eksempler på prosjekt med ulik tilnærming
Helge Aasen Aarset, arkitekt MNAL med egen praksis. Har tidligere jobbet i kulturarvseksjon i Møre og Romsdal fylkeskommune.

10:30
Grand hotell Hellesylt – fra rivningstruet til ny storheitstid?
Jan Sverre Sivertsen, prosjektleder på Grand Hotell Hellesylt og Malin Gjørtz, eiendomsutviklingssjef, begge fra Flakk Gruppen AS/62 grader nord

10:50 Pause

Bevaring og utvikling av kulturhistoriske bygg: interiører og overflater
11:10
Eksempel: Villa Norangdal

11:20
Vår fargerike historie! – farger i historiske interiører
Victoria Brand Munthe-Kaas, bygningsantikvar, Historiske hus

12:00
Samtale og spørsmål

12:30
Lunsj

13:30
Mulighet for befaring til Villa Norangdal i Norangsdalen og Grand hotel på Hellesylt.

Er det du interessert i dette, skriv det i e-posten når du melder deg på.

Med forbehold om eventuelle endringer i programmet.

Kurspris inkludert dagpakke (lunsj og pausemat begge dager)

MNAL/MNIL kr 3000,-
Andre kr 4000,-

Opplev "det fortryllande hotellet ved fjorden"
I forbindelse med fagsamlingen får du en unik mulig til å oppleve og overnatte på Hotell Union Øye – også kalt «det fortryllande hotellet ved fjorden» til en meget gunstig pris. Vi har fått reservere hele hotellet og har ca. 20 rom for deltakere som vil bo på hotellet (evt. flere dersom noen ønsker å dele dobbeltrom). På kvelden blir det felles middag for de som ønsker.

Overnatting Hotell Union Øye: kr. 2290,- pr natt i enkeltrom inkludert frokost. Om ønskelig er også mulig å bruke rommet som dobbeltrom, da kommer det et tillegg på kun kr. 250 (queen size seng)
Middag inkludert historiefortelling, kr 990,-

Det er også mulig å delta på samlingen uten overnatting eller overnatte feks på Sagafjord hotell i Sæbø, på andre siden av fjorden.

Påmeldingog frister
Det er mulig å delta med eller uten overnatting. Påmeldingsfrist 23. oktober. OBS! Bindende påmelding.

NB! Siste frist for å kunne få tildelt rom for overnatting på Hotell Union Øye er 19. september kl 12:00.

For påmelding fagsamling og hotell Union Øye, send e-post til Gitte Langlo, leder i MAF: moreogromsdal@arkitektforening.no

BHar du spørsmål, kontakt Gitte på e-posten over eller tlf 982 52 262.

Reise
Kommer du med egen bil, kan du parkere ved hotellet.

Reiser du med fly, er det mest praktisk å fly til Hovden/Ørsta-Volda flyplass med Widerøe. Meld fra til Gitte Langlo om du trenger skyss fra flyplassen, så ordner vi det.

Mer om Hotell Union Øye

I enden av Norangsfjorden, på Øye, ligg eit av Europas mest herskapelege hotell. Union Øye har vore eit attraktivt reisemål for fjellfolk, kongelege, forfattarar og elskarar i generasjonar. Heilt sidan opninga i 1891 har hotellet vore ein stad kor gjestar kjem for å nyte stilla, roa og det gode liv i storslegne omgivnadar.
Les mer på hotellets hjemmeside

Hotel Union Øye ble oppført i 1891 der hele bygningen ble levert av trevareprodusenten M. Thams & Co i Trondheim fra katalog som et «ferdighus» av sin tid. Det er antatt tegnet av Christians Thams eller Finn Knudsen som var ansatt i firmaet 1890-1893. Området ble et yndet reisemål for konger, aristokrater og andre rikfolk sent 1800- til tidlig 1900-tall. Hotellet ble bygd til og endret på slutten av 1920‐ og 30‐tallet med et tilbygg i et funkisinspirert bygningsvolum, men med sveitserdetaljer. Videre ble en halvvalmet tverrgavl revet og taket ombygd for flere rom med et takoppløft og nye tårn med sveitserdetaljer.
I denne nye utbyggingen er intensjonen at hotellanlegget skal framstå både stil- og volummessig harmonisk i forhold til eksisterende bygninger og omgivelser i bygda. Tilbyggene ved Hotel Union Øye er gitt kvaliteter som supplerer og tilpasses den bevaringsverdige hovedbygningen for å underbygge dets unike historie og atmosfære. De nye tilbyggene mot øst og nord er i oppsluttende stil til sveitserhotellet og «funkisvolumet»
Les mer på nettsiden til Enerhaugen Arkitektkontor som er arkitekt for de siste tilbyggene til hovedbygningen

Foto: Hotell Union Øye, våren 2024. Fotograf: NAL