Debatt

18.00-21.00
Oslo arkitektforening
Gratis

To torsdager i høst, 5. september og 24. oktober, arrangerer OAF Torsdagsrådet for arkitekturspørsmål i Hagestua. Rådet, som består av tre personer med høy interesse og kompetanse for gater, byer, rom, hus og alt i mellom, vil diskutere saker og spørsmål sendt inn av publikum. Disse gjennomgås og velges ut av Ragnhild Havåg fra programkomiteen i OAF, sammen med Alexander Tunby Rosseland, arkitekt i LPO og programleder for rådet. Alexander tar opp samtalen som en episode i sin podcast Byggekunst.

Den amerikanske arkitekten Peter Eisenman ble en gang spurt hva arkitektur er. Det er som å spørre hva selve livet er, svarte han. Arkitektur er med andre ord ganske mange forskjellige ting, ikke alltid så lett, men noen ganger helt fantastisk. Tema for spørsmål kan for eksempel være hvordan man jobber som arkitekt, eller hvordan man opplever arkitektur, inne, ute, offentlig, eller hjemme. Vi gleder oss til å høre hva som opptar Oslos arkitekturinteresserte, akkurat nå.

Alle er hjertelig velkomne til å sende sine spørsmål til: torsdagsraadet@gmail.com

Torsdagsrådet 24. oktober består av Hilde Sponheim, Ida Messel og Henning Sunde.

Hilde Sponheim er arkitekt med bakgrunn fra PBE og LPO arkitekter, i sistnevte var hun og en periode daglig leder. Hilde har stor erfaring med byutvikling, analyse og tidligfaseprosjekter, og er på vei inn i jobben som seniorrådgiver innen byutvikling og arkitektur i DOGA. DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat, og er en stiftelse som stimulerer til bruk av design og arkitektur for økt innovasjon i næringsliv og offentlig sektor.

Ida Messel har utdanning som arkitekt og innen samfunnsvitenskap, og jobber som journalist og kritiker. Kanskje var det en mer naturlig vei fra diplomoppgaven i 2023, som tok for seg korridoren som idé i film og litteratur. Hun har bakgrunn fra Natt&Dag, Morgenbladet og Arkitektnytt, men jobber nå som journalist i Klassekampen, og som kommentator og kritiker for Arkitektur. Ida er styremedlem i Oslo Arkitektforening, og er opptatt av byggepolitikk i teori og praksis.

Henning Sunde er kreativ leder og grunnlegger av Rodeo arkitekter, et kontor som holder til i Oslo og Gøteborg. Sunde har vært pådriver for en bærende idé om at utformingen av våre omgivelser krever flere blikk for å svare ut individet og samfunnets behov. Rodeo består derfor av både arkitekter, byplanleggere, landskapsarkitekter og flere typer samfunnsvitere innen sosiologi, samfunnsgeografi og miljøpsykologi. Kontoret jobber i dag med mange av landets mest innovative prosjekter slik som Grønlikaia, Oslo Horisont, nye NRK på Ensjø og nye Unity Arena på Fornebu. Sunde står også bak Byens Tak, en arena for arkitektur og bykultur på toppen av Folketeaterbygget.

Bilde: Hilde Sponheim, foto privat; Ida Messel, foto privat; Henning Sunde, foto Ruben Ratkusic