Medlemsarrangement

Befaring: Lassens hus

17.00-19.00
Agder arkitektforening

Velkommen til befaring med Agder Arkitektforening!

Vi har gleden av å kunne invitere til befaring på Lassens Hus  i Arendal, Rådhusgaten 12, 4836 Arendal, 15 Februar, kl. 17.00. Dette er en byggeplass, og det er et maks antall som kan delta på befaringen - påmelding er nødvendig, følg link.

Lassens hus er for tiden under stor forvandling og skal bli drømmenes hus – dagsenter for psykisk helse. Bli med på befaring av et spennende vernet bygg som snart skal huse aktivitet og liv igjen.  På befaringen får vi med oss Bøylestad Moen som har stått for arbeidet på den vernede bygningen, Kulturminnevern v/ Aadne Sollid  - rådgiver i kulturminnevern og kulturisme i Agder fylkeskommune, Samt Arendal Eiendom v/ Anette Flaath har stått for utviklingen av prosjektet.

Lassens hus fikk fredningsvedtak i 1999 sammen med hagen og uthuset. Bygget ligger i Rådhusegaten, og har tidligere vært både Bolig, og forretningslokaler for handel og skipsfart. Det ble bygget i 1809-1812 og er oppført i empirestil.

Arendal kommune kjøpte eiendommen av daværende eier i 2014. Bygningen ble vurdert om det var mulig å bruke til kommunal virksomhet og Arendal bystyre vedtok i 2018 å bygge om Lassens hus til et lavterskel aktivitetstilbud for psykisk helse – Drømmenes hus. Arendal eiendom KF er byggherre i prosjektet, og prosjektet hadde oppstart i 2021. Bøylestad Moen som har stor kompetanse innen tradisjonelt håndverk og har jobbet på flere vernede og historiske bygninger ble engasjert i prosjektet.

Bygningens fredningsstatus har gjort det krevende å tilpasse til dagens standard, lover og krav. Flere dispensasjoner har måttet til for å få lov til å bruke bygget til ny bruk. Blant annet; Spesialløsninger ved ventilasjonsanlegg, Installasjon av løfteplattform, Refundamentering av grunnen pga. setninger, Arbeidstilsynet – Grunnet byggets spesielle lave takhøyde i andre etasje , der det kun er 2,08 under bjelker. Dette har gjort det viktig med et godt samarbeid mellom utbygger og vernemyndighetene, som begge vil delta på befaringen og forteller litt om dette.

Våren 2023 arrangerer AAF en rekke spennende forelesninger, utflukter og befaringer. Vi inviterer til stor sommerfest i midten av juni. Mer info kommer, følg med på Facebook-siden vår og Instagram @agder_arkitektforening.

Befaringen har plassbegrensning.

Gratis inngang for AAF medlemmer og studenter.

50 kr for ikke-medlemmer.

Finn din pris
Vi har ulike priskategorier. Trykk på Meld meg på for å finne din pris.