Frokostmøte

Arkitektene hus
08:30-11:00
NAL

Dette er et opptak fra NAL materialtreff 22. mars, der vi også har en prosjektpresentasjon av Wesselkvartalet i Asker.

Se opptaket av leverandørpresentasjonene

Det er også en prosjektpresentasjon av Wesselkvartalet i Asker sentrum, av Martin Blum-Jansen, partner, Vigsnæs + Kosberg ++ Arkitekter. Prosjektet ble i tegl og tre ble tildelt Murverksprisen for 2021.

Program:

Velkommen
Peter Rånås, markedssjef NAL

Leverandørpresentasjoner
Nyheter og produktinformasjon tilpasset arkitektbransjen

Tewo AS (10 min)

Norgips AS (10 min)

Nordic BIM Group I Norge (10 min)

Nordan AS (10 min)

Moelven Industrier ASA (10 min)

dataTrees AS (10 min)

AS Rockwool (10 min)

Østfold Gress AS (10 min)

Prosjektpresentasjon Wesselkvartalet, ved Martin Blum-Jansen, partner/master i arkitektur, Vigsnæs + Kosberg ++ Arkitekter AS (25 min)

Prosjektpresentasjon Wesselkvartalet - Nye Asker sentrum

Wesselkvartalet i Asker vant i 2021 murverksprisen for sin bruk av tegl.
Arkitektene skriver: Detaljering og materialbruk gir prosjektet en frodighet som samtidig er dempet, holdbar, og med et slektskap til øvrig bebyggelse i Asker sentrum. Prosjektets former og detaljer er i tråd med teglsteinens potensiale, med en modul som gir mulighet for et mykt og organisk uttrykk i tillegg til utforming av en ornamentikk som gjør at fasadene kan fremstå med både lette og tunge elementer. Prosjektet består av boliger på plan tre til sju, kontorer på plan to og utadrettet næring på plan en. Gjennom sin rolige materialpalett og ved å trappe seg ned i syd tilpasser prosjektet seg respektfullt de gamle trebygningene fra århundreskiftet i front. I et tidligere fragmentert byrom definerer prosjektet, med sin omsluttende form, et tydelig bymessig kvartal. Volumet er tilpasset omgivelsene i materialbruk og volumoppbygging, samtidig som det beholder og styrker eksisterende akser og siktlinjer. I kjernen av prosjektet skapes et nytt, grønt parkrom, tilgjengelig for hele Asker.

Leverandøroversikt:

Tewo – Massivtre 2.0

Tewo er et standardisert byggsystem for bærende yttervegger, av ferdig isolert massivtre.

Teknologien er utviklet i Norge og Tewo produseres med kortreist norsk gran.

Kontaktperson: Trygve Dukes, mobil: 930 51 500, e-post:  trygve@tewo.no

Norgips
Bransjen stiller krav til vesentlig informasjonen i BIM-modellene, blant annet for å kunne skape en digital tvilling av høy kvalitet, fastsette MMI-verdier, klassifisere elementer og for å hente ut klimaregnskap. Denne informasjonsberikelsen må ikke være tung og tidkrevende - snarere tvert imot.
I dag vil vi vise noen ferdige detaljer basert på våre systemer. slik at du får mer Ett komponentbibliotek, så arkitekter kan lage sine egne detaljer med våre produkter.Dedikert personal på Norgips for support til arkitekter slik at de får tid til å være arkitekt og ikke databehandler. Joakim Davour Technical support

Kontaktperson: Dag Erik Akersveen mobil: 906 80 308 e-post: Dag.Erik.Akersveen@norgips.com

NorDan AS

Vinduer og dører

- tilpasset akkurat deg  - fullstendig frihet!

Kontaktperson: Anders Roulund, mobil: 95797233, e-post: anders.roulund@nordan.no

Nordic BIM Group I Norge

Generer kartdata i 2D og 3D automatisk i Archicad.

Vi ønsker å gi brukerne et langt bedre prosjekteringsgrunnlag, samt gjøre det enklere å visualisere prosjekter og vise faktiske konsekvenser av tiltaket. Det nye tillegget er skreddersydd for å behandle Norkarts underlag og gjør det mulig for brukeren å automatisk generere all kartdata i 2D og 3D direkte i Archicad, uten bruk av andre programvarer.

Kontaktperson: Frode Saltkjelvik mobil: 995 07 996 e-post:  frode.saltkjelvik@nordicbim.com

Moelven

Trefasader - alternativene til Royal
Vedlikeholdsvennlige trefasader, innfarget og med sertifisert brannbeskyttelse.

Kontaktperson: Winfried Schaal, mobil: 901 69 878, e-post: Winfried.Schaal@moelven.no

dataTrees AS
Oppmerksomhet rundt dagslys øker, men har vi bedre forståelse for dagslys?
Stian Haugrim fra dataTrees AS presenterer fakta om dagslys og svarer på myter om ansvarsrett, forklarer om beste praksis, og hvilke metoder kan brukes for en helhetlig vurdering.
Sånn at dere kan sikre tilstrekkelig dagslys for TEK, BREEAM, og siste og ikke minst for brukerne.

Kontaktperson: Franz Forsberg, mobil: 92 15 65 32, e-post: franz@trees.no

AS Rockwool
Fokus på om konstruksjoner/materialbruk og vår nye EPD etter overgang til elektrosmelte.

Samt at RockFon vil prate litt om sine løsninger

Kontaktperson: Christer Bj. Engelstad, mobil: 404 25 341, e-post: Christer.engelstad@rockwool.com

Østfold Gress AS
Østfold Gress er markedsleder på ferdigplen i Norge. Vi produserer lettjord/takhagejord basert på gjenbruksmaterialer til grønne tak, samt sedumprouksjon. Østfold Gress har i samarbeid med Sintef påbegynt arbeidet med CE-merking og produktdeklarasjon av gjenbrukstegl til fasade. Resultatet av prosjektet er å kunne tilby gjenbrukstegl som en resirkulert byggevare tilbake i prosjekter, enten i fasade, eller som et grønt tak