06. juni 2023

Forelesning: Christ & Gantenbein (CH)

18:00-
Oslo arkitektforening

Velkommen til vårens forelesningsfinale hos OAF på Arkitektenes Hus! Denne tirsdagen får vi besøk av arkitekten Emanuel Christ fra kontoret Christ & Gantenbein.

NB! Forelesningen er utsatt fra 11. mai til 6. juni.

Christ & Gantenbein er et sveitsisk kontor etablert i 1998 av Emanuel Christ & Christoph Gantenbein. Kontoret har i dag 100 ansatte med hovedkvarter i Basel og har gjort seg gjeldene internasjonalt med flere prisvinnende og høyt anerkjente bygg. Blant annet det nye kunstmuseet i Basel, renovasjon og utvidelse av det sveitsiske nasjonalmuseet i Zurich, Wallraf–Richartz Museum i Køln, og nylig vant de sammen med HARQUITECTES konkurransen for utvidelsen av Barcelona Museum of Contemporary Art. Kontoret tilnærmer seg arkitekturfeltet bredt med veldig varierte og krevende oppdrag, for eksempel nytt universitetssykehus i Zurich, Kjemiske laboratorium i St. Gallen, sosiale boliger i Paris, samt kontorbygg i Hamburg. Et fellestrekk for de fleste av prosjektene til Christ & Gantenbein er en lystig besettelse for arkitektonisk form og typologi, som ofte ser ut til å operere ekspressivt og nesten selvstendig, tilsynelatende drevet mer av egne krav enn eksterne krefter.

Emanuel Christ (1970) studerte arkitektur ved ETH Zurich, EPF Lausanne og HdK Berlin. Parallelt med kontoret har Christ & Gantenbein utgitt flere bøker og undervist i en årrekke, både på AHO i Oslo, ETH i Zurich, Accademia di Mendrisio og Harvard University Graduate School of Design. I 2018 ble Emanuel Christ utnevnt som professor i arkitektur ved ETH Zurich og i 2021 som Kenzo Tange Design Critic in Architecture ved Harvard.

Forelesningsrekken til Oslo Arkitektforening vil våren 2023 være knyttet opp mot temaet Kravstor Arkitektur. Som arkitekt svarer man til et tilsynelatende endeløst og økende mylder av krav, både fra forskrifter, økonomi, miljø, form og krevende klienter. Temaet «Kravstor Arkitektur» tar ikke kun opp arkitektens evne til å mestre disse høye kravene, men åpner også opp for spørsmål rundt hvilke krav arkitekturen kan stille tilbake og hvordan det er mulig å oppnå kvaliteter i det som bygges i dagens virkelighet. Stilles det i dag for mange krav? Eller for få? Er de for strenge? Hvordan vet vi hvilke krav som er verdt å stille?

Baren åpner kl. 17.30

Forelesningene er åpne for alle.

Gratis inngang for OAFs medlemmer og studenter.

80 kr for ikke-medlemmer.

Bilde: Kunstmuseum Basel, foto Walter Mair, og portrett av Emanuel Christ, foto Lukas Wassmann.

Finn din pris
Vi har ulike priskategorier. Trykk på Meld meg på for å finne din pris.