Debatt
02. mai 2024

Arkitekten gjennom kriser – en samtale mellom generasjonene

Hagestuen i Arkitektenes hus, Josefines gate 32
19.00-21.00
Oslo arkitektforening

Debatt i Hagestuen

Denne torsdagen blir det debatt og bar i Hagestuen på Arkitektenes hus!

Arkitekter lever på konjunkturenes premisser og man er innforstått med at det finnes gode tider og mørke tider. Fra travle hverdager med deadlines til langvarige permitteringer, arkitekter er en gruppe som eksisterer i sterke motsetninger. Om det er en yrkesgruppe som er godt kjent med kriser, så er det denne. De er gode på å tilpasse seg og finne nye måter å jobbe på. Vi befinner oss nok en gang i en nedgangstid for arkitektbransjen, og det er behov for erfaringsutveksling. Det er mange om beinet, og nyutdannede er en særlig utsatt gruppe ettersom de ikke får startet sine karrierer fordi alle stillinger krever "minimum 5 års erfaring”. Hva kan generasjonene lære av hverandre?

Debattkomitéen har samlet 4 arkitekter fra ulike generasjoner for å dele sine erfaringer om å opererer under krise og hvordan dette har påvirket praksisen deres. Vi får med oss Kari Nissen Brodtkorb, en veteran og ikon i Norsk arkitektur, Elin Børrud, urbanisme professor med arkitekt bakgrunn, Kyrre Sundal arkitekt fra MAD og Tin Phan, doktorgrad stipendiat. Sammen dekker de et aktivt yrkesliv fra 60- tallet til nåtiden. Samtalen ledes av Theodor Bjerke, som representerer den nyutdannede stemmen. Han er medlem av OAFs debattkomité.

Kari Nissen Brodtkorb er en banebrytende arkitekt som har betydd mye for kvinnelige arkitekter ettersom hun brøytet veien for mange i et yrke som er mannsdominert. Hun er kjent som en av Norges fremste boligplanleggere med sitt bidrag til kvalitet og metode. Hun var professor på AHO og har vunnet en rekke prestisjetunge priser.

Elin Børrud er professor i urbanisme på NMBU, hvor hun også leder kunnskapssenteret  SITRAP. Med bakgrunn fra arkitekturen loser hun studenter gjennom et tverrfaglig miljø, der landskapsarkitekter, byplanleggere og eiendomsutviklere må finne løsninger sammen. Hun står bak boka “Prosjektbasert  utvikling - mot en kvalitativ og prosjektrettet byutvikling”.

Kyrre Sundal er arkitekt og partner hos MAD. Han er utdannet i Aarhus, Danmark. Om han ser kjent ut, er det fordi han ofte er å se i norsk debatt scene som del av det faste spaltistkorpset i Arkitektur, hvor han deler sine betraktninger om faget og arkitekters rammebetingelser.

Tin Phan er kjent fra enmannskontoret Tin.Uno og da han som ung og lovende vant Aspelin Ramm prisen i 2016. Han har jobbet mye med konkurranser og kjenner godt til det landskapet. Utmerkelsene har ikke stoppet siden nevnte pris. Han er nå å se på NMBU der han er doktorgradsstipendiat.

Velkommen til debatt!