Debatt

18.00-21.00
Oslo arkitektforening
Gratis

To torsdager i høst, 5. september og 24. oktober, arrangerer vi Torsdagsrådet for arkitekturspørsmål i Hagestua. Rådet, som består av tre personer med høy interesse og kompetanse for gater, byer, rom, hus og alt i mellom, vil diskutere saker og spørsmål sendt inn av publikum. Disse gjennomgås og velges ut av Ragnhild Havåg fra programkomiteen i OAF, sammen med Alexander Tunby Rosseland, arkitekt i LPO og programleder for rådet. Samtalen blir også tatt opp og publisert i podcasten Byggekunst.

Den amerikanske arkitekten Peter Eisenman ble en gang spurt hva arkitektur er. Det er som å spørre hva selve livet er, svarte han. Arkitektur er med andre ord ganske mange forskjellige ting, ikke alltid så lett, men noen ganger helt fantastisk. Tema for spørsmål kan for eksempel være hvordan man jobber som arkitekt, eller hvordan man opplever arkitektur, inne, ute, offentlig, eller hjemme. Vi gleder oss til å høre hva som opptar Oslos arkitekturinteresserte, akkurat nå.

Torsdagsrådet 5. september består av Bente Kleven, Christian Dahle og Johanne Borthne.

Johanne Borthne er arkitekt med utdannelse fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). I 2011 var hun en av grunnleggerne av Superunion Architects som i 2014 ble fremhevet som et av verdens beste unge kontorer av Wallpaper Magazine. Samme år mottok Superunion Anders Jahres pris for yngre kunstnere. I 2018 startet Johanne som ansvarlig partner for den norske avdelingen i Powerhouse Company (NL).

Christian Dahle etablerte egen praksis i 2022, Christian A. Dahle Arkitekt AS, etter å ha vært partner i C.F. Møller Architects (Danmark) og daglig leder og faglig leder i C.F. Møller Norge i ti år. Før dette har han drevet firmaene Dahle & Breitenstein og Dahle/Dahle/Arkitekter med henholdsvis Kurt Breitenstein og Einar Dahle. Christian har for tiden vervene som styreleder i Arkitektbedriftene i Norge og leder av Rådet for byarkitektur i Oslo.

Bente Kleven har undervist ved AHO siden 1991, og har siden 2003 vært ansatt som professor ved institutt for arkitektur. Siden 1983 har hun vært medeier og hatt profesjonell praksis i LPO arkitekter. Hennes profesjonelle kjernekompetanse er prosjekt- og prosessledelse, urbanisme, plan og regulering, mulighetstudier, eiendomsutvikling, søkerprosesser og detaljprosjektering av komplekse bygg. Bente har vært engasjert som jurymedlem eller juryleder i over 30 nasjonale og internasjonale arkitektkonkurranser.

Spørsmål kan sendes inn til: torsdagsraadet@gmail.com

• Alle er velkomne til å sende inn spørsmål eller saker, enten du er arkitekt eller ikke.

• Skriv så konsist som mulig, og hold deg til ett tema per innsending.

• Bruk gjerne en case. Skriv om en konkret situasjon.

• Det er lov å være kritisk, men vær saklig og respektfull.

• Signer gjerne med navn. Du kan også være anonym.

Baren er åpen kl. 17:30, og holder åpent til kl. 21:00

Velkommen!

Foto: Bente Kleven, Christian Dahle, Johanne Borthne.