Folk
Publisert 19. februar 21
Av: Børge Sildnes

Møre og Romsdal arkitektforening: - Går for hundre!

- Målet må være å få hundre medlemmer, så vi får dobbeltstemme i representantskapet, sier Gitte Langlo – halvt i spøk, halvt i alvor.

Publisert 19.02.2021
Av: Børge Sildnes
Bilde av Gitte Langlo, foto: ART
Gitte Langlo, foto: ART

Gitte Langlo, leder i Møre og Romsdag arkitektforening. Foto: ART

Hun har vært leder i Møre og Romsdal arkitektforening (MAF) siden sommeren 2018, og representerer om lag 90 av Norske arkitekters landsforbund sine medlemmer.

Gitte jobber i ART arkitekter og ingeniører. De har kontor på Moa, som ligger én mil øst for Ålesund sentrum - en bydel som nok er mest kjent for sitt Olav Thon-eide kjøpesenter. Da vi snakker med henne, sitter hun på avdelingskontoret hjemme på Stranda (ja, det er der de lager Grandiosa).

Mer formidling

- Medlemmene våre er nok først og fremst hjemflyttere. Det er ikke bare lett å lokke yngre arkitekter uten tilhørighet der til distriktene. Noen har valgt å komme hit fra utlandet, men alt i alt er det utfordrende å tiltrekke oss den kompetansen vi ønsker, sier Gitte.

Lokallagslederen tror situasjonen kan bedres i dialog med kommunene.

- Vi må hjelpe dem med å forstå hva som er arkitektens arbeidsfelt. Mange skjønner for eksempel ikke hva som skiller en byggingeniør og en arkitekt. Vi må formidle at det er vi som er trent opp til å se helhet i prosjektene, sier hun.

Gitte mener denne manglende forståelsen gir to utslag: Alt for få kommunale stillinger og at konkurranser lyses ut uten krav til arkitektkompetanse. Men hun har tro på dette kan endres.

- Vi ønsker å drive mer med formidling, kanskje komme ut i skolene og vise hva arkitektur er. Og så jobber vi for å få rammebetingelser fra kommunene som gjør at vi overlever. De fleste arkitektkontorene i fylket er små firma som først og fremst overlever på lokale oppdrag. Da kan ikke kommunene legge lista alt for høyt, for eksempel ved å komme med urimelige krav om størrelse på tidligere gjennomførte prosjekter, eller kun velge etter pris, sier arkitekten.

Et sted å samles

Et annet sterkt ønske fra Gitte, er at MAF-medlemmene snart kan ha regelmessige fysiske samlinger – og da aller helst i et fast lokale.

- Vi er jo litt misunnelige på dem som har et fast sted å samles, slik som foreningene i Oslo og Trondheim. Vi har et medlemskap i United Future Lab Norway, som er en del av FNs program for smarte og bærekraftige byer. Gjennom denne fremtidslaben får vi tilgang på et flott og sentralt lokale i Ålesund, som vi håper å bruke mye når smitteverntiltakene letter. Vi har også et veldig godt samarbeid med landskapsarkitektene og interiørarkitektene i fylket; det føles på mange måter som vi er én og samme forening.

Gitte skulle gjerne hatt flere fysiske kurs i fylket, men skjønner at det er utfordrende økonomisk.

- Vi ønsker faglig påfyll når vi møtes, så vi har testet ut et godt alternativ: fellesvisning av digitale kurs. Da slipper vi den store jobben med å skaffe foredragsholdere. Vi har gjort dette én gang, i fjor vinter, og det ble svært vellykket med godt oppmøte. Det føltes nesten som å sitte i Oslo, men uten å måtte ta turen, sier MAF-lederen og ler.