NAL mener
Publisert 19. april 23
Av: Børge Sildnes

Ber politikerne endre finansieringsforslag

Norske arkitekters landsforbund ber om at finansieringskategoriene i utsynsmeldingen revurderes.

Publisert 19.04.2023
Av: Børge Sildnes
Bilde av Kai Reaver
Fagsjef Kai Reaver. Foto: Norske arkitekters landsforbund

– Det må gjøres for at utdanningsinstitusjonene skal kunne ha en realistisk mulighet til å opprette nye studieplasser i arkitektur i takt med de fremtidige kompetansebehovene, sier fagsjef Kai Reaver i forbundet.

Regjeringens utsynsmelding for høyere utdanning ble lagt fram for Stortinget i slutten av mars. Der foreslår de å endre antallet finansieringskategorier for universiteter og høyskoler fra seks til tre. Forslaget gjør at arkitektskolene står i fare for å motta langt mindre i støtte til å opprette nye studieplasser enn det de får i dag.

Denne uka har Arkitektforbundet møte med stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet og Høyre. Et notat er også sendt til Stortingets utdanningskomité. Alt med samme formål: å tydeliggjøre hvordan det foreslåtte finansieringssystemet for studieplasser gjør det umulig å dekke de kompetansebehovene som utsynsmeldingen for høyere utdanning selv påpeker.

– Det er viktig å få fram vårt syn før meldingen skal gjennomgås i utdanningskomiteen 24. april. Med uttalte mål om klimaendringer, energieffektivisering og omstilling i byggenæringen, vil vårt fagområde være meget viktig for å oppnå de nasjonale og internasjonale forpliktelsene Norge er en del av. Dette blir påpekt i utsynsmeldingen, og det er derfor vanskelig å forstå den foreslåtte endringen i finansieringen, sier Reaver.