NAL mener
Publisert 09. januar 24
Av: Annicken Vargel

Høringssvar på Riksantikvarens håndverksstrategi

Hvordan skal håndverksfagenes anerkjennelse i samfunnet øke og samarbeidet med andre fagområder styrkes? Les vårt høringssvar på Riksantikvarens høringsstrategi.

Publisert 09.01.2024
Av: Annicken Vargel

Norske arkitekters landsforbund (Arkitektforbundet) støtter Riksantikvarens arbeid med håndverksstrategi. God arkitektur er helt avhengig av godt håndverk. Uten tradisjonell håndverkkompetanse mister arkitekturfaget også en av de viktigste ressursene og fagområdene i bransjens omstilling til mer ombruk og transformasjon.

Arkitektforbundet mener at utdanning, kompetanseheving, samarbeid på tvers av disipliner, bestillerkompetanse og økt anerkjennelse av håndverksfagenes betydning i samfunnet spiller viktige roller videre. Her ønsker vi å legge særlig vekt på mulighetene for tverrfaglig utvikling mellom prosjekteringsfagene og håndverkerne.