Konkurranse
Publisert 15. januar 24
Av: Børge Sildnes

32 forslag til fremtidens Arkitektenes hus

Juryen for arkitektkonkurransen om Arkitektenes hus i Josefines gate i Oslo har startet arbeidet med vurdere de innkomne forslagene. Innen fristen kom det 32 utkast fra arkitekter MNAL under 40 år.

Publisert 15.01.2024
Av: Børge Sildnes
Konkurransejuryen i arbeid
Konkurransejuryen i arbeid. Foto: NAL

Arkitektenes hus eiendom, ved hovedeierne Oslo arkitektforening og Norske arkitekters landsforbund, inviterte i november arkitekter MNAL under 40 år til arkitektkonkurranse for eiendommen i Josefines gate i Oslo. Nå har konkurransejuryen startet arbeidet med å finne det de mener er det beste forslaget.

- Det er godt å være i gang, og det er mange spennende forslag å sette seg inn i og diskutere. Vi ser noen fellestrekk, men også mange ulike og interessante måter å angripe oppgaven på, sier president Adnan Harambasic i Norske arkitekters landsforbund.

Juryen består av:

• Oda Solberg, arkitekt MNAL og leder i Oslo arkitektforening
  • Adnan Harambasic, arkitekt MNAL og president i Norske arkitekters landsforbund
  • Jonas Nordsted, oppnevnt arkitekt MNAL fra Norske arkitekters landsforbund
  • Ashley Conn, oppnevnt landskapsarkitekt MNLA fra Norske landskapsarkitekters forening
  • Stine Marie Eide Aronsen, oppnevnt interiørarkitekt MNIL fra Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening
Konkurransejuryen. Fra venstre: Adnan Harambasic, Oda Solberg, Ashley Conn, Stine Marie Eide Aronsen og Jonas Nordsted. Foto: NAL

Juryen skal nå velge ut hvilke team som går videre til fase 2. Disse vil bli varslet 26. januar.