Konkurranse
Publisert 04. september 24
Av: Børge Sildnes

Konkurranse om nytt besøkssenter ved Preikestolen

Stiftelsen Preikestolen inviterer til en plan- og designkonkurranse om nytt besøkssenter ved parkeringen til en av Norges mest populære turistattraksjoner. Det blir oppstartsseminar for konkurransen mandag 9. september.

Publisert 04.09.2024
Av: Børge Sildnes
Preikestolen. Foto: Helge Kjellevold

Et nytt besøks- og velkomstsenter ved Preikestolen parkering skal ivareta de viktigste oppgavene og funksjonene knyttet til en spektakulær og trygg tur for de årlig om lag 400 000 besøkende til Norges fremste naturattraksjon.

Norske arkitekters landsforbund utlyser denne plan- og designkonkurransen på vegne av Stiftelsen Preikestolen. Konkurransen er åpen for arkitekter med godkjent eksamen tilsvarende master, eller personer og firmaer som kan dokumentere tilsvarende kompetanse.

Den starter med en innledende åpen prekvalifisering, der det anonymt skal leveres en konseptskisse på opptil tre A3-sider. Juryen vil så velge inntil tre skisseforslag som går videre til plan- og designkonkurransen.

De utvalgte deltakerne vil få kr 400 000 eks. mva i honorar per team for et fullutviklet konkurranseprosjekt. Utvelgelsen av skisseforslagene og evalueringen av de videreutviklede forslagene vil bli gjort av den samme juryen. Anonymitetsprinsippet ivaretas både i prekvalifiseringen og plan- og designkonkurransen. Vinneren blir invitert til en konkurranse med forhandling for tildeling av tjenestekontrakt. Se mer om dette og andre detaljer i konkurransegrunnlaget, som du finner på Doffin via lenken nederst på denne siden.

Konkurransen starter med et digitalt oppstartsseminar på Teams mandag 9. september kl. 10.00. Her vil det være anledning til å stille spørsmål om konkurranseprogrammet og konkurranseformen. Påmelding gjøres via lenken under.

Dronefilm fra konkurranseområdet