Konkurranse
Publisert 20. februar 23
Av: Børge Sildnes

Griegkvartalet: plan- og designkonkurranse for nytt musikkteater i Bergen

Grieghallen utbygging AS skal gjennom prosjektet etablere et nytt musikkteater på Edvard Griegs plass i Bergen. Konkurransen er nå utlyst på Doffin.

Publisert 20.02.2023
Av: Børge Sildnes
Griegkvartalet, sett fra nordvest på Edvard Griegs plass, utarbeidet av Rambøll Norge AS

Ifølge oppdragsgiver skal arenaklyngen Griegkvartalet fremstå som Bergen og Vestlands kulturelle kraftsenter og samlende møteplass. Kvartalet med nytt musikkteater skal fremstå med en arkitektonisk utforming og kvalitetsfremmende funksjonalitet som fremmer Bergen som en moderne og nyskapende kulturby. Griegkvartalet skal være for alt og alle.

Oppdragsgiver har behov for å få utarbeidet et tverrfaglig løsningsforslag, utarbeidet av et team av både arkitekter og rådgivere. Forslaget som utarbeides i plan- og designkonkurransen vil ligge til grunn for prosjektet i det videre arbeidet. Oppdragsgiver har også behov for å inngå en etterfølgende kontrakt for arkitekt- og rådgivningstjenester i prosjektet.

Norske arkitekters landsforbund er sekretariat for konkurransen.

Parallelt med gjennomføringen av plan og designkonkurransen har oppdragsgiver en planprosess gående med Bergen kommune og et arbeid med å fullfinansiere byggeprosjektet.