Konkurranse
Publisert 05. juli 22
Av: Gisle Nataas

Nordisk samarbeid vant på Lillehammer

Utkastet Bergtatt vant konkurransen om Innlandet kunsthall. Bak forslaget står et team fra norske MDH arkitekter, finske JKMM Arkkitehdit og danske MASU planning.

Publisert 05.07.2022
Av: Gisle Nataas
Bergtatt sett fra Jernbanegata
Illustrasjon: Bergtatt sett fra Jernbanegata

Resultatet av konkurransen ble offentliggjort på Lillehammer 5. juli 2022.

Om vinnerforslaget sier juryen:

Juryen mener at ”Bergtatt” har besvart konkurranseoppgaven best, sett opp mot konkurransens bedømmelseskriterier. Juryen har enstemmig kåret utkastet som vinner av arkitektkonkurransen. Juryen vil fremheve følgende punkter med ”Bergtatt” som avgjørende for at forslaget ble utpekt som vinnerprosjekt:

• Prosjektet har tolket situasjonen og svart ut konkurranseoppgaven best med tanke på Stortorget, forbindelsen mellom eksisterende og nytt, samt den nye kunsthallen. Prosjektet er inviterende og bygger videre på de historiske elementene med banken, de bevaringsverdige trærne og Torggutua. Prosjektet, både ute og inne, står godt mot det eksisterende museumsbygget til Snøhetta. Juryen mener at «Bergtatt» er prosjektet som har forstått situasjonen best.
  • Forbindelsen fra eksisterende foaje ned til ny kunsthall besvares best av de fire forslagene, både logistisk, praktisk og arkitektonisk. Dette inkluderer blant annet måten prosjektet inkluderer flerbruksal for formidling og prosjektrom i en arkitektonisk tiltalende helhet. Prosjektet legger opp til utvidet sambruk, og gir museet fleksible arealer som kan benyttes av ulike brukergrupper.
  • Stortorgets gulv, vegetasjon, helning, samt materialitet er godt løst og har et godt samspill med forslåtte krystallformede overlys. Krystallene kommuniserer godt med kunsthallens forrom og gir interessante kvaliteter og egenkarakter.

De fire utvalgte teamene var:

• Dorte Mandrup A/S og Marianne Levinsen landskap ApS
  • Lundgaard & Tranberg arkitekter, SLA, Ram arkitektur (Lillehammer), Aaen Engineering
  • MDH arkitekter SA, JKMM Arkkitehdit OY, MASU planning ApS
  • Snøhetta

Juryen bestod av:

• Administrerende direktør Audun Eckhoff, Stiftelsen Lillehammer museum
  • Direktør Nils Ohlsen, Lillehammer Kunstmuseum (Stiftelsen Lillehammer museum)
  • Avdelingsleder og arkitekt Kjell Marius Mathisen, Stiftelsen Lillehammer museum
  • Rådgiver og arkitekt Henrik Natvig, Lillehammer kommune
  • Rådgiver og arkitekt Stian Berge, Innlandet fylkeskommune