Publisert 03. mars 23

Fire valgt ut i skolekonkurranse i Harstad

Oppdragsgiver Troms og Finnmark fylkeskommune har nå valgt ut de fire teamene som skal levere tilbud i konkurransen om videregående skole i Harstad sentrum. Det var krav om at Wildcard-kontor var med i teamene.

Publisert 03.03.2023
Illustrasjon fra mulighetsstudie,  Sør-Troms VGS
Illustrasjon fra mulighetsstudie, Sør-Troms VGS

Heggen og Stangnes videregående skoler skal slås sammen til en skole og samlokaliseres i nytt bygg på sentrumsnær tomt i Harstad. Norske arkitekters landsforbund bistår i gjennomføringen av plan- og designkonkurransen.

Etter en prekvalifisering der det var 34 søkere, ble disse fire teamene valgt:

• Hus arkitekter AS, L2 arkitekter AS, KOHT arkitekter AS (Wildcard) og Bjørbekk & Lindheim AS
  • Ola Roald ASC.F., Møller Norge AS, SLA Norge AS, MakersHub arkitektur AS (Wildcard) og Rambøll Norge AS
  • Dark Design Group AS, AFRY, Aske prosjektutvikling Veni og Studio 2x8 (Wildcard)
  • Arkitektfirma Helen & Hard AS, Sør arkitekter, ACT! (Wildcard), Smedsvig og Urbant hav

Evalueringen av innkomne søknader er gjennomført av en evalueringsgruppe sammensatt av interne fagpersoner i Troms og Finnmark fylkeskommune og en arkitekt MNAL oppnevnt av Arkitektforbundet.

Evalueringen er gjort individuelt, og det er deretter gjennomført tre møter i utvelgelseskomitéen for sluttføring av evalueringen.

Utvelgelseskomitéen har bestått av følgende personer:

• Peter Amundsen, sivilarkitekt MNAL, oppnevnt av NAL
  • Jan Inge Hille, prosjektleder konseptfasen, Troms og Finnmark fylkeskommune
  • Turid Bye, delprosjektleder miljø og bærekraft, Troms og Finnmark fylkeskommune

Teamene ble valgt ut fra kriteriene kom fram av konkurransegrunnlaget kapittel 8. Disse var satt opp i uprioritert rekkefølge:

• Referanseprosjekter
  • Nøkkelpersoner og tilbudt team
  • Motivasjon og egnethet

Det er planlagt oppstartsmøte i Harstad for de fire leverandørene som er valgt ut. Møtet er berammet til 16. mars.