Kurs og arrangement
Publisert 21. september 23
Av: Oslo Arkitektforening

Opptak av forelesningen med Miroslav Šik (CH)

Publisert 21.09.2023
Av: Oslo Arkitektforening

Architekturbüro Šik er et sveitsisk arkitektkontor ledet av den legendariske underviseren og teoretikeren, Miroslav Šik. Kjent for sin utstilling fra 1989 om «Analogue Architecture» og det innflytelsesrike arbeidet ved ETH-studioet, spesielt de kjærlig utførte og stemningsfulle arkitekturperspektiver – først for hånd og i senere år digitalt. Arkitektoniske analogier anvendes som metode i arbeidet for å instrumentalisere både omgivelsene og tradisjon slik at noe nytt og rikt kan skapes. Resultatet er at det tegnes bygg som er like arkitektoniske som de er menneskelige, tilsynelatende preget av både dyp kjærlighet og melankoli.

Miroslav Šik er født i Tsjekkoslovakia og studerte arkitektur ved ETH i Zürich under blandt andre Aldo Rossi. Etter endt utdanning har han forsket og undervist bredt, både i Zurich, Lausanne og Praha. Fra 1983 til 1990 var han hovedassistent på lærerstolen til professor Fabio Reinhardt, og Šik har selv vært full professor på ETH med sitt legendariske studio siden 1999. I tillegg til det akademiske arbeidet startet han også egen praksis i 1987 og har fått realisert en rekke bygg av betydning.