Bylivsenteret
Publisert 19. september 24
Av: Annicken Vargel

Havnekraft i Moss

Hvor skal fergeleiet ligge og hvordan få best sameksistens mellom havn og folk? Moss kommune velger parallelloppdrag for å få de beste ideene til hvordan byens skal utvikles.

Publisert 19.09.2024
Av: Annicken Vargel
Målet med oppdraget er tydelig definert på byplanleggerens t-skjorte. Foto: Arkitektforbundet
Havn og fergeleie er viktige momenter i oppgaven. Hvilken løsning blir best for både folk, trafikk, logistikk og byliv? Foto: Arkitektforbundet
Byplanlegger Philip Dixon Sandberg inviterte seg hjem til en kamerat med god utikt over byen, slik at alle deltagerne i parallelloppdraget kunne få et nytt blikk på sammenhenger i byen. Foto: Arkitektforbundet

Det var både solfylt og vindfylt da deltagerne i parallelloppdraget for Moss kommune var på byvandring og befaring. Byplanlegger Pilip Dixon Sandberg stilte for anledningen med t-skjorten «Make Moss Kate again», mens han guidet folk fra A-lab, Multiconsult, Oslo Economics, Haptic Architects, Bogl, Rambøl, Enkime, Beta Mobility Consulting, Halogen og Lala Tøyen fra havn til havn. De utvalgte temaene skal i løpet av et to dagers oppstartsseminar få nok lokalkunnskap til å kunne gå løs på oppgaven med å finne gode ideer for utvikling av området fra Tollboden i nord, på begge sider av kanalen, til Kleberget i sør.

Det er flere private, kommunale-, regionale- og statlige planer under arbeid i og utenfor området, og parallelloppdraget er et viktig grep for å se utviklingen og ulike scenarier i et helhetlig perspektiv.

— Det at kommunen har valgt tre ulike scenario gir bredere belysning av utfordringene byen står ovenfor, forteller Rannveig Hägg Berge i Bylivsenteret.

Parallelloppdraget gjennomføres i samarbeid med Bylivsenteret i Norske arkitekters landsforbund. For Moss kommune er målet ikke å kåre en vinner, men å gå gjennom en prosess, hvor sentrale aktører skal få et eierskap.

— Det svarer også ut ulike politiske posisjoner, slik at alle blir hørt. Oppdraget tar ikke utgangspunkt i at et av scenarioene er den riktige løsningen. Parallelloppdrag med kun et scenario, har en tendens til å gi prosjekter som ligner en del på hverandre til slutt. Hele poenget med parallelloppdrag er at det skal være åpen prosess hvor teamene diskuterer og hjelper hverandre underveis, og da er det lett å falle inn i samme spor om oppgaven er lik for alle. Nå tvinges teamene til å gi ulike anbefalinger, sier Hägg Berge.

Bylivsenteret har vært med på å for eksempel konkretisere oppdragsbeskrivelsen i forkant, og diskutere fram innhold i seminarene underveis.

—  Vi bistår med å holde folkemøter og gjøre medvirkning, og hjelper vurderingskomiteen med å skrive anbefalingsrapporten som skal forankres politisk etter endt oppdrag, sier hun.

Målet med rådgivningen, er at kommunen skal stå igjen sterk og kan gjennomføre slike prosesser igjen selv senere.

Etter parallelloppdraget kan kommunen bruke materialet fra de ulike konsulentene slik de måtte ønske det. Det blir en del av kunnskapsgrunnlaget for kommunens planarbeid framover. Løsningsforslagene skal også vise fysiske forbindelser for myke trafikanter og hvordan den fremtidige bydelens samspill med fjordlivet, bylivet, bybevegelsene, arbeidslivet, naboskapet og hverdagslivet kan utspille seg i området.

De tre teamene som er valgt, tar utgangspunkt i hvert sitt scenario.

• Havna som del av byen. Her er forutsetningen at Moss havn består, og riksvei 19 og fergeleiet flyttes til Kleberget.
  • Mobilitet, identitet og tilgjengelighet. Forutsetninger er at Moss havn avvikles, og riksvei 19 og fergeleiet flyttes til Kleberget.
  • Videre utvikling med dagens forutsetninger. Her skal fergeleiet, riksvei 19 og Moss havn består slik de ligger i dag.