Kleppe - med barna i sentrum

Klepp kommune har valgt å flytte sentrum og vurderer plassering av barneskole i sentrum. For å få frem alternative bilder av hvordan nye Kleppe sentrum kan utvikles gjennomførte kommunen parallelloppdrag i 2016.

Foto: Klepp
Foto: Klepp

Vurderingsrapport

Parallelloppdraget Kleppe - med barna i sentrum. Utgitt av Norske arkitekters landsforbund på oppdrag av Klepp kommune

Om parallelloppdraget

Kleppe - med barna i sentrum

I kommunens planprogram til kommunedelplan for Kleppe sentrum sto det: «Kleppe i 2024 blir oppfattet som byen hvor du finner det attraktivt å bo og komme til, for her skjer det noe spennende. Her treffer du folk både innendørs og utendørs, her er det kultur- og fritidstilbud, lekeplasser og gode handelstilbud.»
Kommunen formulerte en målsetning om at parallelloppdraget skulle føre til konkrete, gjennomførbare innspill til utviklinga av sentrale deler av Kleppe sentrum. Intensjonen var at resultatene av parallelloppdraget kunne brukes som grunnlag for nye detaljreguleringsplaner eller en felles områdereguleringsplan for fremtidens Kleppe sentrum.

Tre arkitektteam ble valgt ut og fikk egne fordypningstema på midtveissamling:

  • C.F. Møller, Dronninga Landskap, Vista Analyse, Civitas - helhetsløsning for sentrum med sentrumsparken som omdreiningspunkt
  • KAP – Kontor for Arkitektur og Plan, Brandsberg-Dahls Arkitekter – helhetsløsning som inkluderer det store drivhuset
  • Arkitektgruppen Cubus, Arnold Håland, Tone Boska - helhetsløsning for sentrum med barneskolen som omdreiningspunkt

Vurderingskomiteen kom med 12 råd til kommunen basert på en grundig vurdering av de tre forslagene og diskusjoner underveis. Kommunen fikk også råd om hva som må til for å lykkes. Her pekes det på viktigheten av å utforme strategier for videre utvikling innenfor ulike tema, og videreføre dette i planarbeidet i kommunen. Det vektlegges også at kommunen bør bygge videre på kompetansen som er i administrasjonen om sentrumsutvikling, og anbefales at det etableres en sentrumsgruppe hvor fagpersoner med ulik kompetanse kan utveksle erfaring og kunnskap. Rapporten fra parallelloppdraget, «Barna i sentrum», må bli motoren i stedsutviklingsprosjektet. Det anbefales også å iverksette konkrete tiltak slik at alle opplever at kommunen er i gang med utviklingen.

Skole vest for Klepp rådhus
Skole vest for Klepp rådhus