Kurs og arrangement
Publisert 07. desember 22
Av: Børge Sildnes

Arkitektens fremste lederoppgave

– Ledelse er ikke lenger forbeholdt noen få, mener Thea Mikkelsen. Nå vil hun tilby et fremtidstilpasset lederkurs skreddersydd for arkitekter.

Publisert 07.12.2022
Av: Børge Sildnes
Thea Mikkelsen. Foto: Maria Willemoes Frank

Thea er københavner bosatt i Nord-Italia. I 15 år har hun satt opp kurs og undervist i ledelse for blant andre arkitekter, mediefolk, politikere og kunstarbeidere i Norden. Hun samarbeider nå med Arkitektforbundet om lederkurset Ledelse av kvalitet for norske arkitekter, i starten av 2023.

– Gitt tiden vi lever i er ledelse høyaktuelt for alle arkitekter; gamle top-down lederstiler er utdaterte. Fremtiden trenger mer av oss enn noensinne, siden begrensninger til naturlige, sunne ressurser er et udiskutabelt faktum og fordi arkitekter må lære nytt og omstille seg raskere enn noen gang før. Arkitektledere må derfor utvikle seg selv til å bære det lederskapet som passer til oppdraget arkitekter har: å lede kvalitet i en omveltende tid og i en høyst usikker fremtid, sier Thea.

Thea Mikkelsen er også forfatter av tre bøker innen profesjonell kreativitet. Den siste av dem heter Coaching the Creative Impulse – Psychological Dynamics and Professional Creativity og er utgitt av forlaget Routledge.

Fagrådgiver og arkitekt MNAL Silvie Le Muzic i Arkitektforbundets kursavdeling er veldig fornøyd med å ha hanket inn Thea til vårens lederkurs:
– Vi vet at det danske arkitekturmiljøet har hatt gleden av å arbeide sammen med henne om tilsvarende kurs som vi nå tilbyr. Hun er også vært en ressurs for Nasjonalmuseet, Talent Norge og Munch-museet i Norge.

– Hvorfor er kvalitetsledelse viktig?
– Det er viktig å utvikle lederskapsferdighetene våre fordi det er for mye som står på spill, for så mange. Det står på spill for oss selv, våre medarbeidere, våre samarbeidspartnere og våre kunder. For ikke å snakke om samfunnsansvaret vi har gjennom det fysiske vi er med og utformer. Vi i Arkitektforbundet ønsker å bidra til at fremoverlente ledere får et tilbud som er skreddersydd denne situasjonen, sier Silvie.

– Gjennom individuelle forberedelser, oppfølging underveis og anbefalt litteratur, vil kursdeltakernes ledelsesbevissthet oppgraderes betraktelig. Ha høye forventninger til læringskurven! varsler Silvie.

Thea Mikkelsen forteller om kursinnholdet

Lederkurset Arkitektforbundet tilbyr går over fire samlinger fra februar til mai 2023. Kurset vil holdes i Oslo, der en av modulene blir med overnatting et sted mellom Oslo og Gardermoen. Det er plass til 18 personer i første kull.

De fire modulene i kurset er:
1. Hva er ledelse av arkitektonisk kvalitet? Hva krever det av deg som leder?
2. Faglig integritet og forhandling: hvordan gi og ta ansvar slik at arkitektonisk kvalitet blir mulig?
3. Strategi og samarbeid: hvordan arbeide med strategisk utvikling av arkitektoniske mål?
4. Kommunikasjon og gjennomslagskraft: kontekst, språk og autoritet

Mer informasjon om Ledelse av kvalitet finner du om i kurskalenderen på arkitektforbundet.no eller ved å kontakte kursavdelingen i Norske arkitekters landsforbund (kurs@arkitektur.no).