Om NAL
Publisert 08. mars 23
Av: Børge Sildnes

Arkitektur er vårt nye tidsskrift

Nå er resultatet av sammenslåingen av Arkitektur N og Arkitektnytt endelig her. Den første papirutgaven er på vei til våre medlemmer, og det nye nettstedet Arkitektur.no er lansert. 9. mars blir det lanseringsfest og debatt på Byens tak i Oslo.

Publisert 08.03.2023
Av: Børge Sildnes
Arkitektur nr 1 2023, to forsider
Første utgave av Arkitektur på papir kan leses begge veier, alt etter hvordan du forholder deg til Arkitekturopprøret.

Arkitektnytt og Arkitektur N har slått seg sammen og blitt til nysatsingen Arkitektur på nett (arkitektur.no) og papir. Ved siden av å være et aktualitetsblad, blir Arkitektur en arena for prosjektomtaler, reportasjer, debatt, fagkritikk og faglig nytenking. Papirutgaven kommer ut seks ganger i året. Abonnement er inkludert i NAL-medlemskap, men alle arkitekturinteresserte kan abonnere på Arkitektur.

Bilde av Byens tak
Foto til venstre: Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. Foto til høyre: nyslipt fiskebeinsparkett, Stratos / Byens tak (Morgenstierne og Eide / Rodeo), kreditering: Ruben Ratkusic / Rodeo arkitekter.

9. mars er det lanseringsfest for Arkitektur. Feiringen skjer på det nyåpnede utestedet Byens tak på Youngstorget i Oslo, i samarbeid med Rodeo arkitekter, som står bak denne byens nye juvel.

Første utgave av Arkitektur er i sin helhet viet arkitekturopprøret, og på lanseringsfesten forlenger vi trådene med en debatt ledet av redaktør Gaute Brochmann. Hva er årsaken til dårlig arkitektur og hvor går veien videre? Debattpanelet består av:

• Saher Sourori, talsperson i Arkitekturopprøret
  • Adnan Harambasic, president i Norske arkitekters landsforbund
  • Tanja Lie, Leder i Rådet for byarkitektur
  • Gunnar Aasen Rogne, talsperson i Alternative arkitekter
  • Nazneen Khan-Østrem, kommentator i Aftenposten

I tillegg blir det bobler så langt det rekker, levende musikk og smuglesning av magasin.

Dørene åpner kl. 17.30.