Konkurranse
Publisert 07. juni 23
Av: Børge Sildnes

To like gode forslag til bærekraftig typehytte

Norske fjellhytters konkurranse om å tegne en ny bærekraftig typehytte er nå avgjort. Forslagene Stogo (Vardehaugen og Edit) og Raust (LJB) ble vurdert som de beste og like gode, men bør videreutvikles. Juryen har derfor valgt å gi dem delt 2. plass.

Publisert 07.06.2023
Av: Børge Sildnes
Illustrasjon: Stogo (Vardehaugen og Edit) og Raust (LJB)

Juryens mandat var å avgjøre konkurransen ved å kåre en vinner og eventuelt rangere et antall øvrige deltakere. Raust og Stogo er vurdert som de beste løsningsforslagene i konkurransen og som gode løsninger på helt ulike måter. Raust har et interessant konstruktivt prinsipp som åpner for stor grad av variasjon og fleksibilitet, mens Stogo svarer best på et helhetlig konsept for en bærekraftig typehytte.

Begge forslagene har et godt utgangspunkt for videreutvikling til å bli nyskapende og bærekraftige hyttetyper. Juryen mener at det ikke er mulig å utpeke en av dem som vinner over den andre, og har derfor valgt å gi delt andreplass til de to utkastene.

Juryen ønsker med en delt andreplass å gi muligheten til å videreutvikle forslagene til både Raust og Stogo sammen med Norske fjellhytter. Oppdragsgiver vil gå i dialog med begge om videre utvikling av prosjektet, men forplikter seg ikke til å engasjere begge i en full videreutvikling av prosjektene.

Om konkurransen
Norske fjellhytter inviterte til begrenset arkitektkonkurranse med prekvalifisering for en ny typehytte som utfordrer dagens tradisjonelle familiehytte til å bli mer bærekraftig. Konkurransen ble kunngjort som en begrenset arkitektkonkurranse med prekvalifisering. Norske fjellhytter var konkurransens oppdragsgiver. Kunngjøringen ble gjort på Norske arkitekters landsforbund sine nettsider, og forbundet valgte arkitekt MNAL Knut Hjeltnes til å være jurymedlem.

Det kom inn 94 søknader til prekvalifiseringen. Disse fem ble valgt ut til å delta i arkitektkonkurransen:

• Rallar Arkitekter og Asplan Viak
  • Vill Arkitektur
  • Vardehaugen AS og Edit.
  • L J B AS
  • Sanden+Hodnekvam Arkitekter AS

De fem deltakerne fikk utbetalt 150 000 kroner i honorar.

For spørsmål om konkurransen:
Gisle Nataas
NALs jurysekretær