Konkurranse
Publisert 04. oktober 23
Av: Annicken Vargel

Norske arkitekters landsforbund reagerer på utlysningen om Veterinærhøgskolen

Norske arkitekters landsforbund (NAL) reagerer på flere forhold i utlysningen for Veterinærhøyskolen i Oslo, og hadde fredag et møte med oppdragsgiver hvor vi ba om endringer.

Publisert 04.10.2023
Av: Annicken Vargel
Veterinærhøyskolen Foto: Statsbygg

Overordnet mener NAL at de beskrevne rammene slik de er nå er uakseptable.
Oppgaven har et særs komplekst program, det er en offentlig oppdragsgiver som eier største del av tomt og program, det gis 500.000 i honorar, det er ingen garanti for oppdrag. Det er også satt et krav til innlevering av 16 stk A1 plansjer, av det 3 3D illustrasjoner, og dette som minimumskrav. Det oppfordres også til at leverandører kan levere mer.

NAL mener at utlysningens krav til innlevert materiale ikke står i forhold til honoraret på 500 000 og hadde fredag et møte med oppdragsgiver hvor vi ba dem justere ned krav til innlevert materiale, samt å beskrive krav til innlevert materiale presist og enkelte krav som «maksimum».

– NALs innspill handler om å ha et presist krav til innlevert materiale som alle leverandører kan forholde seg likt til og at som står i forhold til honoraret dere gir – det gjør det ikke her, sier Gisle Nataas, konkurranseansvarlig i Norske arkitekters landsforbund.

NAL bistår kommuner i Norge med parallelloppdrag og har opparbeidet seg god erfaring på å dette. NAL er ikke rådspurt av Oslo Bygg i denne prosessen.