Folk
Publisert 06. mars 24
Av: Annicken Vargel

Gaute Brochmann kåret til årets meningsbærer

Han er modig, kritisk og nyskapende, han løfter den offentlige samtalen om arkitektur og byutvikling, skriver juryen om redaktøren i Arkitektur.

Publisert 06.03.2024
Av: Annicken Vargel
Gaute Brochmann Foto: Petter Berntsen, NTB

Tirsdag ble prisene for årets redaktører i Oslo og Akershus delt ut på årsmøtet til Oslo Redaktørforening. Det ble delt ut pris for årets redaktør, årets meningsbærer og årets nyskaper. Det ble i tillegg delt ut en hederspris.

Årets redaktør er Lars Håkon Grønning, ansvarlig redaktør i E24. Hedersprisen gikk til Svein-Yngve Madssen og Årets nyskaper ble Aftenpostens kulturredaktør Cecilie Asker.

Om Gaute Brochmann sier juryen:

Det er ikke mange temaer som engasjerer så mange mediebrukere så intenst for tiden som arkitektur og byutvikling. Det dreier seg om alt som dreier seg om hvordan vi bygger og utvikler våre fysisk-estetiske omgivelser og hvordan dette påvirker livet vårt.

Årets meningsbærer forsyner dette feltet på to forskjellige måter og til vidt forskjellig publikum. I 2023 ble magasinene Arkitektur N og Arkitektnytt slått sammen til det nye Arkitektur, som utkommer med seks fyldige utgaver hvert år. Utgivelsene er solide temanumre, hittil om viktige temaer som Arkitekturopprøret, farger, trearkitektur, landskapsarkitektur og arkitekturen på arbeidsplassene våre.

Redaktør Gaute Brochmann leder en liten redaksjon som stadig setter dagsorden med daglige oppslag. Arkitekturopprøret preger i dag mye av debattsituasjonen omkring norsk arkitektur, og magasinet tar dette alvorlig. Det gjør Brochmann også som Norges ledende arkitekturkritiker, i ukeavisen Morgenbladet. Særlig honnør skal han ha for å sette kritisk søkelys på hverdagsarkitekturen, bruksarkitekturen, f.eks. kjøpesentrene, boliganleggene og de helt vanlige offentlige bygningene vi alle bruker til daglig. Dette gjør Brochmann til en original kommentator og analytiker som selv greide å folkeliggjøre arkitekturinteressen lenge før Arkitekturopprøret kom på banen.

Han er modig, kritisk og nyskapende, han løfter den offentlige samtalen om arkitektur og byutvikling.

Juryen besto av Knut Olav Åmås, direktør i Fritt Ord (juryleder), Tora Bakke Håndlykken (VG), Ahmed Fawad Ashraf (Avisa Oslo), Kaja Mejlbo (Utdanning) og Tone Tveøy Strøm-Gundersen (Aftenposten).

Årets redaktører i Oslo og Akershus: Svein-Yngve Madssen, LO Media (Årets hederspris), Lars Håkon Grønning, E24 (Årets redaktør), Cecilie Asker, Aftenposten (Årets nyskaper), og Gaute Brochmann, Arkitektur (Årets meningsbærer). Foto: Petter Berntsen, NTB